Digitális szervízkönyv – átok, vagy áldás? – 2022.04.25
Nagyjából 10 évvel ezelőtt kezdett elterjedni az úgyenevezett digitális szervízkönyv, mely papír társait hivatott kiváltani, egy-egy márka központi adatbázisába vezetetett szervízelőzményekkel. Sokan várták, és várják mai napig a megváltást ettől a rendszertől, ugyanis ezekbe az adatbázisokba csak a márkaszervízek írhatnak bejegyzéseket, „hamis pecsétet” nem igazán lehet elhelyezni. Tehát ami itt van, jó eséllyel a valóságot fedi.
Na de mégis, mi akkor a probléma velük?
Nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, több is van.
- Legtöbb márkánál csak hivatalos márkaszervízek, ill. 1-1 nagyobb szervízhálózat tagjai írhatnak ebbe az adatbázisba, így ha esetleg (pl. garancia lejárta után) egy márkafüggetlen, vagy kisebb szervíz végez el egy szervízt, egyszerűen bele sem kerül az autó szervízmultjába a beavatkozás.
- Ugyancsak előfordul több márkánál, hogy a digit. szervízkönyveknél különböző kódokkal neveznek el 1-1 munkafolyamatot, javítást, így az átlagembernek nem is mond semmit sok ilyen jellegű bejegyzés.
És akkor jöjjön a kedvencem, amit az Európai Unió GDPR törvénye okozott az elmúlt években.
Mivel ezek a szervízkönyvek személyes adatokat is tartalmaz(hatnak), a márkaszervízek csak a tulajdonosnak adhatják ki az előzményeket, információkat.
Nyilvánvaló, hogy egy szervízkönyvet még az autó vásárlása előtt szeretne a vevő megtekinteni, erre azonban csak egy lehetősége van: ha az aktuális tulajdonos kikéri a márkaképviselettől. Kereskedések esetében ez gyakorlatilag lehetetlen, a nagy forgalom, és a sok plusz munka miatt.
Tehát a sokat emlegetett mondat itt is érvényes. Nem kilométerórát, nem szervízkönyvet, de még csak nem is digitális szervízkönyvet vásárolunk, hanem nagybetűs ÁLLAPOTOT.
Lengyel Dániel – 2021.09.20.