500.000 kilométert futott taxi, megérheti? – 2022.03.29.


Múlt hónapban egy úr keresett meg, egy szerinte igencsak kétesélyes átvizsgálással kapcsolatban. Az autó egy Skoda Superb 2011-ből, a jó hírű 2 literes CRTDI-vel, 6 sebességes manuális váltóval, első magyar forgalombahelyezéssel, 2. magánszemély tulajdonostól. El is kezdtem gondolkodni, vajon mitől is olyan nagyon kétesélyes a dolog? Majd jött a válasz: az autót taxiként használták, és mára több mint 500.000 km-t futott.

Még magam is izgalommal vártam az átvizsgálást, ugyanis ritka, hogy „órája szerint is” ilyen magas kilométerfutású autót vizsgálhatok. Telefonon az átvizsgálás előtt még egy picit megmosolygtató kérdést tett fel a vevő-jelölt: vajon mi tud elromlani ennyi kilométernél? A válaszom, egyszerű és tömör volt: gyakorlatilag bármi.

A kép nem illusztráció, ez az autó fél millió kilométer fölött jár

Az átvizsgálás eredménye még számomra is meglepő volt. Az autó körben teljesen gyári fényezéssel rendelkezett, mi több, csak kézimosót látott, és az utóbbi évben egy teljes polírt is kapott. Talán még a képen is látszik, mennyire szép, egységesen csillogó a fényezése.

Bár taxiként használták, reptéri fuvarokat csináltak vele, ezzel elkerülve a dízelgyilkos rövid-városi szakaszokat, és a gyakori ki-be ugrálást. Bár a VW csoportos autók beltere legtöbb esetben nagyon tartós tud lenni, az 500.000 kilométer legalább felét letagadhatta volna, az ülések tartását, műanyag felületek kopását, és úgy általánosan a beltér állapotát tekintve.

Kisebb meglepődésemre a műszaki tartalom sem vallott szégyent. Előzetesen még a parkolóban átnézve is bizalomgerjesztőnek tűnt, majd a próbaút megerősítette bennem az érzést: ez egy jó autó!

Két igencsak drága alkatrésze, a teljes kuplungszett, és kettőstömegű lendkerék már cserélve volt, de például turbó még gyáriként tette hibátlanul a dolgát, a részecskeszűrővel együtt. A futóműben ugyancsak voltak már apróbb „felújítások”, de jelenleg tökéletesen tartva az utat, oda nem illő hangok nélkül egyengette országunk néhol megkérdőjelezhető minőségű útjait.

Egy, már csúnyán zörgő klímacsapágyon kívül gyakorlatilag az autó a nepperek által igencsak kedvelt „költségmentes állapot” jelzőt még nálam is kiérdemelte, ugyanis kopó-forgó (fékbetétek, 4 új gumi) alkatrészeken kívül hibátlan volt.

Pár éve már itthon is egyre elterjedtebb a Totalcar unalomig csépelt mondata, miszerint állapotot veszünk és nem kiloméróraállást. Ezesetben egy újabb jó példa volt erre ez az exTAXI Skoda, figyelembe véve azt, hogy az autó több mint 1 millió Forinttal olcsóbb volt, mint a nála 100.000-200.000 km-el kevesebbet futott társai.

Lengyel Dániel