Motorkáros csillogó Audi drágán? Ezt is elkerültük – 2022.03.17.
Egy szimpatikus fiatalember keresett meg azzal, hogy talált egy hirdetésben, és tulajdonosa elmondása szerint is gyönyörű Audi A3-ast 2010-ből. A modellt gyakorlatilag az összes akkori VW motorral szerelték, a kinézett példány az 1,8 TFSI-t kapta. Laikus fülnek talán nem hangzik rosszul a korai EA888 motorkód, de a szakmában lévőket rögtön leveri a víz. Mint kiderült – ez esetben sem holmi rossznyelveknek köszönhető előlítéletről beszélhetünk.
Helyszínre érkezve valóban gyönyörű esztétikai állapotban volt az autó, mind külsőre, mind belsőre. És itt sajnos véget is ért a pozitívumok sora. Bár az extrái tökéletesen működtek, a motorjáról ugyanez már nem volt elmondható.
Számomra árulkodó jel volt már a kipufogóvég rendellenes tisztasága, még csak gyanakodtam, hogy egy újabb olajfogyasztó 1.8-assal van dolgunk. Megkértem a tulajt, adjon 1-2 nagyobb gázfröccsöt állóhelyzetben. A gyanú beigazolódott, régi, szívódízeleket megszégyenítően kormos fekete füstöt eregetett az autó. Gyakorlatilag korom feketévé vált újra az eladásra szépen megtisztított kipufogóvég, a bajt már csak tetőzte, hogy most már állt is benne az olaj. Én itt el is engedtem az autót, de egy próbakörre még elvittük, hátha meggyőz minket az autó, ugyanis ekkorra már jelentős összeget engedett a tulaj az ismertetett probléma miatt. A próbakör alkalmával mégjobban kiábrándultunk. A vézérműtengely folyamatos, erős lüktetése volt az utolsó csepp a pohárban. Visszatérve az egyébként tiszta autó hátsó lökhárítója már az 5 kilométeres próbakör után „úszott” az olajcseppekben, koromban, így megköszöntük a lehetőséget és elköszöntünk.
Itt jön a szokásos… Hiába a szép, vezetett szervízkönyv, a valós 130.000 km-es futásteljesítmény, a gyönyörű külső és belső esztétikai állapot, ha a motorral komoly probléma van, van, hogy jobb elállni a vételtől. Ezesetben ügyfelemnek sikerült megspórolni egy teljes motorgenerált – 4 új dugattyút gyűrűkkel, hengerfej felújítást, vezérléscserét és egyéb hozzátartozó „sallang” alkatrészek cseréjét. A szervízköltség munkadíjjal nagyságrendileg 300.000-500.000 Forint lett volna, egy hozzáértő, de nem márkaszervíz áraival kalkulálva.
Lengyel Dániel